Χωρίς μονάδες λιγνίτη μένει η Ελλάδα, γεγονός που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, ακόμη και στο άμεσο μέλλον.
Στις 16 Μαΐου έκλεισε ο ατμοηλεκτρικός σταθμός του Αγίου Δημητρίου, όπου η ΔΕΗ σχεδιάζει την ανάπτυξη του πρώτου της mega data center, αρχικής ισχύος 300 MW (μεγαβάτ), το οποίο θα μπορεί σε δεύτερη φάση να επεκταθεί έως και το 1 GW (γιγαβάτ).
Η «Πτολεμαΐδα 5» είναι αυτή τη στιγμή η μόνη λιγνιτική μονάδα της χώρας που παραμένει ενεργή. Ωστόσο, από το νέο έτος θα ξεκινήσει η μετατροπή της σε μονάδα φυσικού αερίου.
Την ώρα που η Ελλάδα «βιάζεται» να πριμοδοτήσει τις εισαγωγές LNG και να μετατρέψει μονάδες λιγνίτη σε Data Centers, η Γερμανία θα κρατήσει ανοιχτές μονάδες λιγνίτη μέχρι το 2038, ενώ –λόγω του πολέμου και του κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ- μπορεί να παρατείνει το χρόνο λειτουργίας τους, εάν τον επόμενο χειμώνα η Ευρώπη αντιμετωπίσει σοβαρές ελλείψεις σε φυσικό αέριο.
Παράταση έως το 2038 έδωσε και η Ιταλία στη λειτουργία των μονάδων λιγνίτη της χώρας.
Να σημειωθεί για την Ελλάδα, ότι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας συνεισφέρουν σημαντικό ποσοστό στο ενεργειακό μείγμα όταν φυσάει και όταν έχει ήλιο, αλλά είναι παντελής η απουσία υποδομών αποθήκευσης της παραγόμενης –από αυτές- ενέργειας.
Η ΔΕΗ προχώρησε σε ελεγχόμενη ανατίναξη τριών παροπλισμένων, γιγαντιαίων καδοφόρων εκσκαφέων στο ορυχείο Μαυροπηγής στην Κοζάνη. Η ενέργεια αυτή εντάσσεται στο σχέδιο απολιγνιτοποίησης και απόσυρσης μη χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού, καθώς το εθνικό ενεργειακό μείγμα στρέφεται σε πιο σύγχρονες και καθαρές μορφές ενέργειας.
Φορείς, κάτοικοι και κόμματα της αντιπολίτευσης κατήγγειλαν το γεγονός, κάνοντας λόγο για καταστροφή δημόσιας περιουσίας και επιτάχυνση της συρρίκνωσης της Δυτικής Μακεδονίας.
Έτσι οδηγούμαστε στην πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας,