Η Τεχνητή νοημοσύνη είναι το νέο “τοτέμ”. Γοητευμένοι από τις άπειρες δυνατότητες που μας παρέχει αρχίσαμε να την προσκυνάμε και να κάνουμε θυσίες στο βωμό της. Παρασυρθήκαμε δε τόσο πολύ που καλούμαστε να αφήσουμε την ελεύθερη βούληση μας και την ελευθερία μας χάριν της απόλυτης ψηφιοποίησης που μας υπόσχεται ευκολίες και ανέσεις.
Τι θα γίνει όμως αν η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) τεθεί ξαφνικά εκτός λειτουργίας;
Το έχει σκεφτεί κανείς; Ειδικά όταν όλος ο κρατικός μηχανισμός και η προσωπική μας επιβίωση εξαρτάται άμεσα από τη δική της λειτουργία;
Η απάντηση είναι ξεκάθαρη και τρομακτική. Θα προκληθεί άμεση επιχειρησιακή παράλυση και σοβαρή οικονομική αναστάτωση παγκοσμίως, καθώς σχεδόν τα τρία τέταρτα των οργανισμών βασίζονται πλέον σε αυτήν για την αυτοματοποίηση των καθημερινών τους διαδικασιών. Πολλές εταιρείες έχουν οργανώσει τις ροές εργασίας τους γύρω από την ΤΝ, χωρίς να διαθέτουν εναλλακτικό χειροκίνητο σχέδιο. Οι εργαζόμενοι έχουν μεταφέρει τη λήψη αποφάσεων και τη συγγραφή κώδικα ή κειμένων σε αυτοματοποιημένα συστήματα, χάνοντας την ικανότητα γρήγορης χειροκίνητης εκτέλεσης. Και όλα αυτά γιατί η σύγχρονη αγορά αντιμετωπίζει συχνά την ΤΝ ως μια υποδομή που θα είναι «πάντα διαθέσιμη». Ωστόσο, μια ξαφνική διακοπή —λόγω γεωπολιτικών κρίσεων, ενεργειακών περιορισμών ή κυβερνοεπιθέσεων στα κέντρα δεδομένων ή αυστηρών κανονιστικών απαγορεύσεων— θα αποκάλυπτε τεράστια κενά .
Ειδικά με το ψηφιακό χρήμα εκατομμύρια πολίτες δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αγαθά ούτε για την επιβίωση τους. Τι θα γίνουν οι άνθρωποι που δεν θυμούνται ούτε τον αριθμό του τηλεφώνου τους , ούτε τον αριθμό και την οδό του σπιτιού τους αφού το κινητό που βρίσκεται συνεχώς πάνω τους τους παρέχει την πληροφορία χωρίς να χρειάζεται να απομνημονεύσουν σημαντικά νούμερα και αριθμούς;
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η εξάρτηση δημιουργεί ευπάθεια
Όσο περισσότερο ενσωματώνουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) στις βασικές δομές της κοινωνίας και της οικονομίας, τόσο μεγαλώνει το ρίσκο από μια πιθανή κατάρρευση που μπορεί να παραλύσει την παγκόσμια αγορά και να αφανίσει τον πληθυσμό. Γιατί όταν αφήνουμε την ΤΝ να γράφει, να αναλύει και να αποφασίζει για εμάς, οι δικές μας δεξιότητες ατροφούν και της δίνουμε την εξουσία να μας αφανίσει ανά πάσα ώρα και στιγμή.